הסרת נגעים בלייזר / כירורגיה

באופן מפתיע שומות בפנים הן משהו שאנחנו הולכים איתו שנים רבות עד ההחלטה להסיר,אני יכול לחשוב על כמה שומות איקוניות שכולכם מכירים והוסרו רק לאחרונה,
ומדוע זה מפתיע? כיוון שהסרת שומות הוא תהליך פשוט, המבוצע כירורגית בשיטות שונות ולעיתים בשילוב עם לייזר. התהליך נעשה בהרדמה מקומית בזריקה, ההחלמה אורכת עד שבועיים ולא פוגעת בתפקוד היום יום. בעת הסרת הנגע יש לשקול דיגום ושליחה למכון הפתולוגיה. כמובן, יש להיוועץ ברופא עור מומחה טרם הסרה של נגעים שונים בגוף / בפנים.

דבלול עור או סרח עור הוא סוג של נגע עורי שפיר הצומח על "גבעול" דק.  הוא לרוב יופיע על פני העור באזורים שבהם הוא נוטה להתקמט ובעל קפלים כגון אזור הצוואר, בית השחי, מפשעות ועפעפיים והרבה פעמים יופיע עם סרחי עור נוספים באותו אזור. גודלם של סרחי עור נעים בד״כ בין 2 מ״מ ל-2 ס״מ, אך יש כאלו שעשויים לגדול עד כ-5 ס״מ. לרוב יופיעו בגוון העור אך ייתכן מצב בו ייראו חומים יותר. סרחי העור בדרך כלל אינם מסוכנים מבחינה בריאותית, אינם כואבים ואינם נוטים לגדול ולהשתנות לאורך הזמן.
בד״כ הסרתם היא מסיבות אסתטיות בלבד (בעיקר כשהם מופיעים במקומות חשופים כמו עפעפיים או צוואר) אך לעיתים ייווצר גירוי של סרח העור כתוצאה מגילוח או שפשוף בבגדים או בתכשיט שיציק למטופל שיבקש בהסרתו.

איך מטפלים במרפאתי?
מחט חשמלית – הרס הנגעים באמצעות חשמל.
חנקן נוזלי – הרס הנגעים באמצעות קור.
לייזר CO2 – הרס הנגעים באמצעות לייזר.
בצורה כירורגית – כריתת הנגע וצריבת הבסיס

לרוב יש יתרונות לשיטות מסוימות על פני אחרות בהתחשב במיקום סרחי העור, בהתאם לייעוץ רפואי נדאג להתאים את השיטה המייטבית לאזור הטיפול.

יבלת ויראליות ממשפחת וירוס הפפילומה האנושי, מועברת במגע מיני לא בטוח. בא לידי ביטוי כיבלות ויראליות במראה כרוביתי לרוב באזור בסיס איבר המין/ שיפולי הבטן / פי הטבעת אצל גברים, ואזור הנרתיק / צוואר הרחם / שיפולי בטן / מפשעות / פי הטבעת אצל נשים. לאבחנה של קונדילומה יכולה להיות השפעות פסיכו-סוציאליות שליליות והיא עשויה להיות מלווה בתסמינים, כגון גירוד, כאב ודימום.

מקרים מסוימים נפתרים באופן ספונטני; עם זאת, פתרון ספונטני אינו צפוי. אפשרויות טיפול יעילות כוללות טיפולים הניתנים באפליקציה ע"י המטופל כגון אימיקווימוד, ופודופילוטוקסין. בנוסף קיימים טיפולים הניתנים על ידי הרופא בלבד כגון: קריותרפיה (הקפאה), חומצה טריכלורואצטית, כריתה כירורגית, אלקטרוכירורגיה וטיפול בלייזר.

בחירת הטיפול צריכה להיות אינדיבידואלית ולהתבסס על התחשבות במידת המחלה, העדפת המטופל, עלות, תופעות לוואי, זמינות הטיפול והתגובה לטיפולים קודמים

במרפאתי ניתן לטפל בלייזר מסוג 2CO כשהיתרון המרכזי הוא הרס הנגע ללא שארית במהלך הטיפול וחזרה מהירה לשגרת החיים. שיעורי הישנות המחלה לאחר טיפול בלייזר זה יחסית נמוכים

שמם הרשמי הוא cherry angiomas, ולמעשה מדובר בנגע שפיר (לא סרטני) הנוצר כתוצאה מהתרבות לקויה של כלי דם בשכבת העור העליונה. לרוב גודלם של הנגעים קטן, צבעם אדום והם עשויים להופיע בכל מיני אזורים שונים בגוף. הסיבה להתפתחותן של הנקודות האדומות אינה ידועה, אך הן נוטות להיות גנטיות ולרוב יופיעו בקרב אנשים מעל גיל 30. הן אינן מהוות כל סכנה בריאותית אך נוטות לדמם במידה ונפצעות, והסיבה העיקרית להסרתן היא אסתטית.

ניתן להשתמש בשיטות שונות לצורך הסרת הנגעים אם בצורה כירורגית או בעזרת מחט חשמלית, אך עם התפתחות הטכנולוגיה יש שיטה מצוינת ויעילה והיא לייזר ווסקולרי הנמצא במרפאתי. האנרגיה האצורה בקרני הלייזר גורמת לסגירה של אותם כלי דם, ובכך מובילה להריסתם, וזאת מבלי לפגוע בתאים סמוכים או ברקמות נרחבות.
התוצאה הכמעט מיידית לאחר הטיפול היא השחרת הנגע ולאחר מכן תוך מספר שבועות הנגע השארתי חולף באופן ספונטני והעור יתחדש ללא כל סימן או צלקת.

הטיפול נעשה בקליניקה, אורך 20-30 דק (תלוי במספר האנגיומות שרוצים להסיר), הוא אינו כואב (רק עקצוץ קל). עשויה להופיע אדמומית ובצקת קלה באזור הטיפול החולפת לאחר הטיפול.

משקעי כולסטרול בעור , קסנטלזמות הם אותם פלאקים צהובים הנוטים להתרכז סביב העיניים, לעיתים מגיעים בקורולציה להמצאות כולסטרול ביתר. המשמעות לרוב הינה אסתטית בלבד. במרפאתי טיפול הבחירה הוא הסרה בעזרת לייזר כירורגי בהרדמה מקומית. הטיפול מהיר ויעיל וכרוך באי נעימות מינימלית בלבד. ההסרה מבוצעת לאחר אבחון מדויק בבעיה תוך זהירות יתרה מטיפול ליד העין לרוב בעזרת עדשות מתכת מיוחדת המונעות את מעבר קרן הלייזר לאזור העין.

טיפולי לייזר